assalamualaikum!!! salam?jawablah~

bismillahirahmanirrahim,
salam kepada anda,sorrylah dah lama tak update blog sebab saya balik kampung.so, takde mase nak update tapi takpe hari ni saya ada somethings nak share dgn korang sume.haha! klu tgk dekat title tu pun mesti korang semua dah tahu pasal salam yg bermaksud sejahtera.

saya sebenarnyer nak share ilmu yang saya dapat dari tontonan TANYALAH USTAZ.selama ni mungkin saya seniri seringkali memberi salam tapi baru saya perasan salam saya itu salam yang betul atau sebaliknya.sebab kadang2 kita selalu bagi salam dengan singkatan "semekum" tpi nak tahu tak ape yang dimaksudkan dengan semekum tuh.
maksudnya selamat mati ke atas kamu.
takutnyer saya bile dengar maksudnya,jadi sesiapa yang beri slam sebegitu rupa perbaikilah ia dan sesiapa yang mendengarnya pekak2kan telinga.haha..

lagi satu, hukum memberi salam itu sunat dan menjawabnya wajib.namun begitu hukum kedua dua itu boleh menjadi makruh tatkala kita berada di tempat atau majlis2 tertentu kerna mungkin ia boleh mengganggu majlis tersebut.contohnyer,sedang sibuk2 ustaz beri ceramah dekat depan kite yang baru datang beri salam "assalammualaikum" mestilah semua orang dlm majlis tu terkejut dan itu namanyer mengganggu majlis ilmu.

oklah,pesanan terakhir buat muslim dan muslimah diluar sana!

salam itu sunnah nabi,ikutinya untuk menapatkan pahala
perbaikinya jika salah,jangan sampai bertambah dosa...

pesanan ini untuk diri ini  dan anda juga~sama2lah lengkap melengkapi

oklah,sampai sini sahaja coretan ilmu,azan asar pun sudah berkumandang,hajar solat dulu keh,wasalam~
<3coretan hajar
  

Comments

Popular posts from this blog

letak gambar dalam fb,blog,atau video? fatimah syarha PUNYA JAWAPANNYA...

yawn..yo!!!!